-->

Mulut Orang

Kita dengar dari Mulut Orang La...

Mengenal pasti masalah laptop / notebook anda?





Pengguna laptop/notebook/komputer riba/desktop sering berhadapan dengan masalah window tak dapat run or erti kata lain tak dapat buka/ON.  Anda kena tahu masalah sebenar laptop anda, sama ada masalah window corrupted or kerosakan motherboard ataupun hardisk corrupted dan sebagainya. 

"IF" : system problem, boleh format, : motherboard rosak, tak boleh format dan kena beli motherboard baru (kot), ; hardisk rosak, kena beli hardisk baru then boleh install system window baru.

Okay,mesti yang tertanya-tanya, macam mana nak tau? 
Anda sendiri boleh check masalah laptop anda dengan beberapa langkah yang agak rumit sedikit bagi yang jarang amik tau pasal laptop ni.


1. Masalah laptop "blank", x dapat on, hal ini mungkin masalah skrin laptop rosak, untuk check, try buang sambungan external display guna monitor ke, or guna tv flat skrin, kalo kuar display kat monitor,maksudnya skrin anda yang rosak.

2. Masalah hardisk (sama ada perlu format or memang rosak dan kena tukar baru)
Keadaan laptop anda, bila dihidupkan menunjukkan blank, atau restart semula. 

Sekiranya ada pasti yang windows anda bermasalah, so anda boleh proceed kepada step format.  Ada juga yang tidak bermasalah tetapi berminat untuk meng"'upgrade" window sedia ada kepada yang latest.  Untuk kes ini, ada kena pastikan yang speksifikasi laptop anda bersesuaian dengan spesifikasi untuk upgrade.  Sebagai contoh, untuk menggunakan window vista, spesifikasi laptop anda mestilah sekurang-kurangnya 1GB ram supaya tidak berat/ hang.  Zaman sekarang ini, minimum laptop mempunyai ram 2GB utkkepuasan kelajuan/kelancaran system.

Jadi, sekiranya ada telah sedia maklum dengan hal yang berkaitan, anda boleh mulakan proses format latop anda.


Seterusnya topik berkaitan:


Cara format laptop paling senang (Wajib Baca!!)


Baca juga:

Tags:

0 comments



Emoticon

PESANAN PENTING

PESANAN BUAT ANDA! Kami tidak akan bertanggungjawab atas kerosakan dan masalah-masalah yang timbul selepas anda mengamalkan Petua-Petua di ruangan ini. Sebaik-baiknya anda mendapatkan pandangan pihak yang pakar ataupun Doktor..